Na egy újabb rákfenéjéhez érkeztünk a magyar autósoknak, majd a kommentekben ti elmondjátok, hogy külföldön is ennyire hülyék az autóvezetők? A követési távolság számomra olyan dolog, amit pont a legkönnyebb betartani. Oké, néha elbambulsz, és közelebb mész egy autóshoz, de amúgy miért nehéz lemaradni a megfelelő távolságra?
A bejegyzés aktualitását adja az, hogy egy hete egy kis utcában közlekedtem, majd megálltam a STOP táblánál. Kicsorogtam, hogy belássam a kereszteződést,s indulni akartam, de pont érkezett egy biciklis, így ráléptem a fékre. Én csak két centit javítva: harminc centit, fél métert gurultam előre, a mögöttem lévő öregúr viszont elindult, s szépen megtolt hátulról.
A dolog azért idegesítő, mert direkt megkímélt autót vettem, az elmúlt egy évben csak 2-3 karcolás lett rajta, az is mind mástól. Erre hátulról pont annyira tolt meg az autós, hogy lenyúzta a fényezést, erős kétségeim vannak, hogy a Skoda szerviz mennyire tudja majd színre fújni a lökhárítót. Ehhez jön a biztosítós ügyintézés, az út a szervizbe, és így tovább.
Visszatérve a követési távolságra, az igazán nagy tahók az autópályán vagy az autóutakon vannak. Itt már magasabb a haladási sebesség, most konkrétan én sem tudom, hány méter az ajánlott távolság. A hivatalos válasz erre az, hogy még meg tudj állni, tehát az idő, míg észleled az előtted haladó fékezését, meg a féktáv.
Én úgy szeretek autózni, hogy van távolság az előttem haladó mögött, ahogy néztem az autópályán a követési távolságot jelző csíkokat, kb. megfelelő távolságra. Így kényelmes, s vezetni is jobb, ha nem kell az előttem lévő autós seggében lihegni. A baleset-megelozes.eu oldala 130 km/h-ás sebességnél 70 métert ír követési távolságnak, 100 km/h-nál pedig minimum 50 métert.
Ehhez képest sokszor jön egy Schumacher, akik végig előzi a sort, s az utolsó pillanatban befér még elém, nekem meg le kell maradnom, hogy meglegyen a követési távolság. Van légzsákom az autóban, de azért nem gondolnám, hogy kellemes lenne a képembe robbannia egy ráfutásos baleset miatt.
szerencsére ez nem az én autóm, de itt a tipikus eredménye a követési távolság hiányának
Akinek van távolságtartó automatikája, elmondhatná hogyan működik ez az automatika az autópályán? Közlekedtek az előző autós mögött, aztán félpercenként fékez az automatika, mert valami suttyó bevág elétek, nem megfelelő távolságot tartva? Kétségeim vannak afelől, hogyan lehet így haladni.
Az autóút a durvább, mert ott a suttyók mindig addig előznek, míg már majdnem megcsókolják a szembejövőt, s akkor még épp beférnek elénk minimális távolságot tartva. Ehhez képest az autópályán csak fogalmatlanok az emberek, szabályosan előznek, aztán úgy jönnek vissza elénk, hogy talán nem is tudják, miért baj fékezéskor a nem megfelelő követési távolság.
Itt egy videó, beírtam Youtube-ba, hogy követési távolság baleset, erre ez volt mindjárt az első videó. Egy autós belemegy hátulról az előtte haladóba, de autópályán ez rögtön nagyobb balesetet generál. Pedig nem is mondhatnám, hogy 200 km/h-val közlekedtek:
Hogy ez mennyire gyakori jelenség, arra csak saját tapasztalatból tudok becslést tenni. Egy M7 szakaszon a Balaton déli partjától Budapestre tartva legalább 5-6 autós eljátssza ezt az előzés-visszatérést elém 10-15 méteren belül. Az M5-ösre nem tudok számot mondani, mert ott gyakran az egész belső sáv egy nagy előzés, s ha én távolságot tartok is az előttem lévő mögött a kamionsor előzésekor, gyorsan felgyűlik mögöttem 4-5 SUV, akik centikre a seggemben mennek. Nem tudom, talán SUV-val haladva kötelező agresszívan vezetni. A legviccesebb pedig, amikor az összefüggő kamionsort előzzük 10-en, 130-as, 135-ös sebességgel, a hátul érkező SUV meg nekiáll villogni. Ilyenkor vajon a 10 autósnak le kéne húzódnia, a külsőben lévő összefüggő kamionsorba?
A 8-as úton ritkán látok rossz követési távolságot, a határ mellett nagyon sok falu van, ott senki sem száguldozik, utána pedig kétsávossá válik az út olyan jó aszfalttal, hogy a Schumacherek gond nélkül elmehetnek. A 4-es út már problémásabb, ott a gond azokkal a románokkal van, akik 2 hónapja még lovasszekeret vezettek otthon, Németországban dolgozva meg az első dolguk egy bika BMW-t venni, s Romániáig 180-nal tolni. Na náluk sem követési távolság nincs, sem megfelelő előzési kultúra. De majd a 4-esen tomboló románokról úgyis írok egy posztot hamarosan.
A kérdés az lenne: mivel lehet a követési távolságot kikényszeríteni? Sokkal több fedett rendőrautóval, akik a nem megfelelő követési távolság esetén kiemelik a vétkest a forgalomból? Fel lehetne használni az autópálya kamerákat is, s egy automata rendszerrel csekkeket küldeni? Vagy egy átfogó tájékoztató kampány segíteni? Írjátok meg a véleményeteket erről, s azt is, milyen gyakran találkoztok a követési távolságot be nem tartó autósokkal.
Végül: csináltam egy Facebook csoportot, mely márkafüggetlen autós csoport. Gyertek, csatlakozzatok, s beszéljünk ott is! Ha elérjük a pár tízezres taglétszámot, akkor kijárom a különféle flottakedvezményeket, hogy legyen olcsó mobiltelefonálás, kedvezőbb alkatrészrendelés, olcsóbb csoportos biztosítás, és számos más. A csoportot itt találjátok: Autósok - a nagy autós csoport
Autózzatok biztonságosan!