A követési távolság vajon mi?
2019. január 29. írta: Vittore.

A követési távolság vajon mi?

Na egy újabb rákfenéjéhez érkeztünk a magyar autósoknak, majd a kommentekben ti elmondjátok, hogy külföldön is ennyire hülyék az autóvezetők? A követési távolság számomra olyan dolog, amit pont a legkönnyebb betartani. Oké, néha elbambulsz, és közelebb mész egy autóshoz, de amúgy miért nehéz lemaradni a megfelelő távolságra?

A bejegyzés aktualitását adja az, hogy egy hete egy kis utcában közlekedtem, majd megálltam a STOP táblánál. Kicsorogtam, hogy belássam a kereszteződést,s indulni akartam, de pont érkezett egy biciklis, így ráléptem a fékre. Én csak két centit javítva: harminc centit, fél métert gurultam előre, a mögöttem lévő öregúr viszont elindult, s szépen megtolt hátulról.

A dolog azért idegesítő, mert direkt megkímélt autót vettem, az elmúlt egy évben csak 2-3 karcolás lett rajta, az is mind mástól. Erre hátulról pont annyira tolt meg az autós, hogy lenyúzta a fényezést, erős kétségeim vannak, hogy a Skoda szerviz mennyire tudja majd színre fújni a lökhárítót. Ehhez jön a biztosítós ügyintézés, az út a szervizbe, és így tovább.

Visszatérve a követési távolságra, az igazán nagy tahók az autópályán vagy az autóutakon vannak. Itt már magasabb a haladási sebesség, most konkrétan én sem tudom, hány méter az ajánlott távolság. A hivatalos válasz erre az, hogy még meg tudj állni, tehát az idő, míg észleled az előtted haladó fékezését, meg a féktáv.

Én úgy szeretek autózni, hogy van távolság az előttem haladó mögött, ahogy néztem az autópályán a követési távolságot jelző csíkokat, kb. megfelelő távolságra. Így kényelmes, s vezetni is jobb, ha nem kell az előttem lévő autós seggében lihegni. A baleset-megelozes.eu oldala 130 km/h-ás sebességnél 70 métert ír követési távolságnak, 100 km/h-nál pedig minimum 50 métert.

Ehhez képest sokszor jön egy Schumacher, akik végig előzi a sort, s az utolsó pillanatban befér még elém, nekem meg le kell maradnom, hogy meglegyen a követési távolság. Van légzsákom az autóban, de azért nem gondolnám, hogy kellemes lenne a képembe robbannia egy ráfutásos baleset miatt.

rafutasos.jpg

szerencsére ez nem az én autóm, de itt a tipikus eredménye a követési távolság hiányának

Akinek van távolságtartó automatikája, elmondhatná hogyan működik ez az automatika az autópályán? Közlekedtek az előző autós mögött, aztán félpercenként fékez az automatika, mert valami suttyó bevág elétek, nem megfelelő távolságot tartva? Kétségeim vannak afelől, hogyan lehet így haladni.

Az autóút a durvább, mert ott a suttyók mindig addig előznek, míg már majdnem megcsókolják a szembejövőt, s akkor még épp beférnek elénk minimális távolságot tartva. Ehhez képest az autópályán csak fogalmatlanok az emberek, szabályosan előznek, aztán úgy jönnek vissza elénk, hogy talán nem is tudják, miért baj fékezéskor a nem megfelelő követési távolság.

Itt egy videó, beírtam Youtube-ba, hogy követési távolság baleset, erre ez volt mindjárt az első videó. Egy autós belemegy hátulról az előtte haladóba, de autópályán ez rögtön nagyobb balesetet generál. Pedig nem is mondhatnám, hogy 200 km/h-val közlekedtek:

Hogy ez mennyire gyakori jelenség, arra csak saját tapasztalatból tudok becslést tenni. Egy M7 szakaszon a Balaton déli partjától Budapestre tartva legalább 5-6 autós eljátssza ezt az előzés-visszatérést elém 10-15 méteren belül. Az M5-ösre nem tudok számot mondani, mert ott gyakran az egész belső sáv egy nagy előzés, s ha én távolságot tartok is az előttem lévő mögött a kamionsor előzésekor, gyorsan felgyűlik mögöttem 4-5 SUV, akik centikre a seggemben mennek. Nem tudom, talán SUV-val haladva kötelező agresszívan vezetni. A legviccesebb pedig, amikor az összefüggő kamionsort előzzük 10-en, 130-as, 135-ös sebességgel, a hátul érkező SUV meg nekiáll villogni. Ilyenkor vajon a 10 autósnak le kéne húzódnia, a külsőben lévő összefüggő kamionsorba?

A 8-as úton ritkán látok rossz követési távolságot, a határ mellett nagyon sok falu van, ott senki sem száguldozik, utána pedig kétsávossá válik az út olyan jó aszfalttal, hogy a Schumacherek gond nélkül elmehetnek. A 4-es út már problémásabb, ott a gond azokkal a románokkal van, akik 2 hónapja még lovasszekeret vezettek otthon, Németországban dolgozva meg az első dolguk egy bika BMW-t venni, s Romániáig 180-nal tolni. Na náluk sem követési távolság nincs, sem megfelelő előzési kultúra. De majd a 4-esen tomboló románokról úgyis írok egy posztot hamarosan.

 

A kérdés az lenne: mivel lehet a követési távolságot kikényszeríteni? Sokkal több fedett rendőrautóval, akik a nem megfelelő követési távolság esetén kiemelik a vétkest a forgalomból? Fel lehetne használni az autópálya kamerákat is, s egy automata rendszerrel csekkeket küldeni? Vagy egy átfogó tájékoztató kampány segíteni? Írjátok meg a véleményeteket erről, s azt is, milyen gyakran találkoztok a követési távolságot be nem tartó autósokkal.

Végül: csináltam egy Facebook csoportot, mely márkafüggetlen autós csoport. Gyertek, csatlakozzatok, s beszéljünk ott is! Ha elérjük a pár tízezres taglétszámot, akkor kijárom a különféle flottakedvezményeket, hogy legyen olcsó mobiltelefonálás, kedvezőbb alkatrészrendelés, olcsóbb csoportos biztosítás, és számos más. A csoportot itt találjátok: Autósok - a nagy autós csoport

Autózzatok biztonságosan!

A bejegyzés trackback címe:

https://autosok.blog.hu/api/trackback/id/tr314595918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lothistvan 2019.01.29. 16:44:58

Szia!

Távolságtartó tempomat (legalább is Renault kamionban) ügyesen teszi a dolgát.
Ha utolérek valakit, akkor szépen finoman felveszi a távolságot. Ha engem előznek és kövtávon belül jönnek vissza elém, akkor általában nem történik semmi. Észleli, hogy az előttem lévő gyorsabb, nem kell lassítania, kialakul a követési távolság magától.

Egyébként nem szeretem a méterben megadott értékeket, mert nikkelezett szemmértékkel kevesen bírnak. A 2 másodperc sokkal jobb (teherautóval vagy rossz útviszonyok közt 3mp). Ez általános, bármely sebességnél alkalmazható és ellenőrizhető: egy kiszemelt tereptárgyat figyelünk. Mikor elhagyja az előttünk lévő, akkor elkezdünk számolni: 21, 22, ... Ha eddig nem jutunk el, mire elérünk a tárgyhoz, akkor közel vagyunk. A magyarázat sem rossz egyébként: adjunk magunknak és a féknek 1mp reakcióidőt. Feltételezve, hogy kb egyformán fog a két autó féke 1mp tartalékunk van.

Ami meg veled történt az szvsz nem a tipikus követési távolság be nem tartása.

lenörd hofstadter 2019.01.29. 17:03:59

Van egy rossz hírem. Egyre több autós, egyre több hozzád hasonló szerencsétlen, vagy megszokod, hogy az autó használati eszköz és amortizálódik, vagy beteszed a vitrinbe és veszel egy bérletet.
Ez a mai világ nem a hülyéknek van kitalálva, sok bajod lesz ha nem tudsz alkalmazkodni...

Sobo 2019.01.29. 17:41:52

...csatlakozom az előttem szólóhoz. Alkalmazkodsz vagy kispadra kerülsz. Vagy inkább tedd vissza a T-betűt! :)

Vittore. 2019.01.29. 17:48:39

@lenörd hofstadter: Hát bizony ez így van, részemről ezért is nem veszek új autót. Városban élve mindig érkeznek a karcolások, van erről pár vicces történetem, majd arról is írok. Azt azonban, hogy egy bácsika hátulról belém jön, nem lehet kivédeni sehogy. Esetleg úgy, hogy nem jön a seggembe a kereszteződésbe érve, így az sem baj, ha neki nem 1 másodperces a reakcióideje.

inteligencs elenzeki 2019.01.29. 17:52:16

Ha pesten pl. mindenki betartaná a követési távolságot, folyamatos forgalmi dugók lennének csúcsidőn kívül is. Ugyanis ha a lámpa zöldre vált, igyekszik mindenki egymás seggében átjutni, ill. zöld lámpánál beférni.
A balasetek egy része is egyébként pont ebből fakad, a lúzer, már szinte a lámpa alatt van, simán átférne, de a lámpa sárgára vált, erre besatuzik, holott még a mögötte haladó is simán átférne.
Előzés előtt azért mászunk rá más seggére, mert erős szembe-forgalomnál nem mindegy hogy a szembe sávban csak 100-200 méteren kell haladnunk, előzés közben, vagy 500-600 méteren. (Míg az előzendő autót, és a követési távot elől hátul leküzdjük.)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.01.29. 18:22:12

A 4-es út jó sztori. Csodálom hogy nincs nagyobb visszhangja a neten...

Bambano 2019.01.29. 18:47:25

matematikailag tévedés, amit írsz.
te az optimális távolságból követed az előzőt. nem többről, mert minek maradnál le annyira. ha valaki beáll közéd meg az előtted menő közé, akkor a te követési távolságod nyilván csökken, hiszen az eredetileg egy autóra tervezett távolság már két autó között oszlik el két követési távolságon. tehát neked lassítanod kell.

lehet siránkozni, de a matek az matek.

Vittore. 2019.01.29. 19:00:14

@Bambano: Én úgy tudom, hogy követési távolság nem csak hátulra van, hanem előrefelé is. Ha előzöl, úgy kell visszajönnöd a megelőzött elé, hogy van már MÖGÖTTED egy követési távolságnyi hely. Tehát nem neki kell lassítania, hogy meglegyen újra a távolság.

Negrogo 2019.01.29. 19:29:36

@Comte de Gippaud: 17 eve vezetek. Ugyanakkor azert ami pesten megy az mar tulzo. En is van, h lemaradok par metert mert nem akarom szivni a budos dieselt vagy, hogy ne csapjak fel totalba a mocskos lalyakot az automra a pocsvedo mentes kis autok amitol falra maszok(nem is ertem miert nem kotelezo) mivel hatulja az nincs az autonak de egybol befpofankodik vki... kicsit vissza kene venni fent.

"A balasetek egy része is egyébként pont ebből fakad, a lúzer, már szinte a lámpa alatt van, simán átférne, de a lámpa sárgára vált, erre besatuzik, holott még a mögötte haladó is simán átférne. "

Pesten a sargak nagyon hosszuak. Viszont kisebb varosokban meg gyakorlatilag nincs. Ugy kepzeld el, hogy par ms alatt valt ergo mar rogton taposnod kell a fekbe mert 1000% piroson mennel at meg akkor is 10m-re vagy a lampatol es 50-el mesz. Agyfasztk kapok ettol de ez masik dolog. Na most ilyekor 2 dolog tortenik azoknal akik ehez szoktak. Felkerul pestre es te nem erted mogotte miert? A masik ami meg durvabb es amit itt is megy ahol lakom, hogy 30-40 -es tetu tempoban kozlekednek az emberek es abszurd de kb a piros megvarasa a cel nem pedig a zold elerese.

Hozzateszem en is mentem neki vkinek hatulrol pedig a hibas nem en voltam. Csak papiron. A lakohelyemtol 500m-re levo keresztezodesnel... a masik fel nem ismerte. jott egy 3. auto. kagyarodo foutvonal, besatuzott elottem pont mikor en ki neztem lehet e menni... lehetett de ez a fasz meg megallt. Ugye erre nem szimit az ember. Ugyan ugy ahogy azzal se szamolsz ha zold a lampa es vki elindul utana nem fog megallni satuzva ha elotte senki es semmi oka... nem volt csak ~25km/h de mivel VONOHOROG volt az idiotan fel millas kart csinalt.

En spec amugy azt is buntetnem aki indukalatlanul vono horaggal megy. Gyak. igy a hatso lokharitonak mint olyan nem jut szerep. Ha vki nem vontat ne legyen rajta. Ha nincs meguszom 100e-bol igy meg fel milla volt azert mert az elottem halado nem ismeri a kreszt. De te vagy a hibas mert belementel hatulrol. Pedig nem minden esetben mit ahogy a pelda mutatja. Ha letezeik idiotabb dolog a kreszben ez biztos, hogy az!

lenörd hofstadter 2019.01.29. 19:36:24

@Vittore.:

Ügyes próbálkozás, de ha mélyebben megyünk bele a szituációba akkor a saját figyelmetlenséged miatt nem mást kéne szidni:

"Én csak két centit gurultam előre,"

Ha métert gurulsz, akkor még előfordulhatna, hogy nem látod be az utat és későn veszed észre a bringást. Két centinél ugyanazt látod, ha a kerekes cigány miatt satuzni kell mert csak két centi után veszed észre, akkor te vagy a hunyó.
Ha a másik szemszögéből nézzük, két centi előremozdulásra senki nem indul neki padlógázzal, volt az jóval több is, hogy a mögötted álló nekilendült.

Bugos a sztori. Nem kicsit, nagyon.

Vittore. 2019.01.29. 19:38:55

@mennyi?husz!: És mit mondtak? Nem tartottál követési távolságot, ezért lettél te a hibás?

lenörd hofstadter 2019.01.29. 19:39:43

@mennyi?husz!:

"En spec amugy azt is buntetnem aki indukalatlanul vono horaggal megy. "

Mesélj, ezt hogyan? Leszerel? Aztán ha kell, akkor újra vizsgáztat? Azért ez nem annyira egyszerű, mint ahogy hiszed.

Vittore. 2019.01.29. 19:41:19

@lenörd hofstadter: Ha gondolod, megadom a GPD kordinátákat, aztán lemérheted. :) Most magam elé képzelve a helyszínt, tényleg hülyeség a két centi, az semmi. Volt az inkább 30 centi? Fél méter? Tudom kb. hol a stop tábla, s hogy nagyon nehéz belátni a keresztutat. Mindenesetre nem volt vita a felelősségről. A bejegyzésben átírom a két centit.

]{udarauszkasz 2019.01.29. 19:42:22

@mennyi?husz!: A vonohoroggal kapcsolatban nem adok igazat, mert nem minden auton leszerelheto a vonohorog (nekem jelenleg nincs, de az elozo kocsimon fix vonohorog volt, amit akarhanyszor visszaszereltetsz, muszakoztatni kell a kocsit.)
Viszont a besatuzo okrokkel kapcsolatban maximalisan igazad van, egy jo ellenszer erre a fedelzeti kamera, Magyarorszagon meg legalis is, itt nalunk Ausztriaban inkabb fel-legalisnak neveznem, adatvedelmi torvenyek miatt. (Ja, az, hogy itt a rendorseg arcfelismerozhet a palya folott elhelyezett kamerakkal, az mar mas teszta, itt sincs kolbaszbol a kerites:)) Egy jo szandeku ugyved pedig siman kihozza a bizonyitekot belole.
Veszfekezni csak vesz eseten szabad, benne van a neveben is. A sarga lampa nem vesz. Ha ugy valt sargara, hogy a zold es a piros kozott fektavolsagon belul van 50km/h nal, akkor nem a sofor a hibas, hogy atment a partized masodperce piroson, hanem a lampa van bal***ul beallitva.

Fülig José 2019.01.29. 20:08:13

Németorszában büntetik ( ha észreveszi a zsandár) a komám 120€ - t perkált meg 3 pontjába is fájt. a fartúrókat én nemes egyszerűséggel kifékezem ( volt màr h állóra, ott meg is interjúvoltam a kollégát, persze sietős román kisteher volt...) engem kibeb.szottul ingerel, sajnálom.

Bonaparte 2019.01.29. 20:19:43

Kis hazánkban a közút-kezelők és a hatóságok abnormálisan biztonság-mániások, és ezzel okoznak baleseteket. Autópályán (értsd: 130-nál) a 70 m követési távolság (ami picivel több mint 2 másodperc) erős túlzás. Ez több mint 3 kamion hossza. Mindenki érzi, hogy ez túlzás és nem tartja be.
Ha egy betonfal felé közeledek, kell ennyi. Vagy ha elfeledkezünk az idő múlásáról és egy kétütemű Wartburg fékjéhez számolom, akkor is kell ennyi. De ami előttem halad, az is egy jármű, meghatározott fékezési tulajdonságokkal, ő sem tud nulla idő alatt megállni.
Magyarázza el nekem valaki, mi a bánatra kell az a 2 másodperc? Egy ember reakció-ideje 0,2-0,3 másodperc. Feltéve persze, hogy nem félálomban van, nincs beb*szva, és/vagy benarkózva, továbbá nem a telefonját nyomkodja, és nem a nője combját fogdossa éppen. A mai autók között egyre több van felszerelve vészfék-asszisztenssel, ha ez érzi, hogy gyorsan tapossuk lefelé a fékpedált, ad egy rásegítést, így a másodperc töredékén belül kialakul a fékhatás.
Úgy tudom, az osztrák sógoréknál kb 45-50 m az a távolság amit a rendőrök elegendő távolságnak tartanak, és nekik van igazuk.
A másik biztonság-mánia a sebesség-korlátozás. Ahol elég lenne egy 60-as korlátozás, oda nálunk 40-et, vagy 30-at tábláznak ki. Aztán ha megyek Ausztriába, és az itthoni rutin szerint 60-nal akarok menni a 40-es tábla után a kanyarban, belezúgok a szakadékba. Mert ha ott 40-es a tábla, leginkább 30 a biztonságos sebesség.
Mindez persze nem menti azokat az agyatlan barmokat, akik mögöttem 1 m-re jönnek, amikor 130-cal előzöm a kamion-sort a pályán. Aztán elég valami apró gubanc, és ha a fékre kell lépnem, a mögöttem jövő máris betol a kamion alá, és rögtön van legalább 2-3 halott. A bíróság pedig egy esetben nem fogja az utoléréses balesetet a hátul jövő nyakába varrni: ha bebizonyosodik, hogy az elöl menő 3 féklámpájából egy sem világított.

Negrogo 2019.01.29. 20:22:32

@Vittore.: nem hivtunk rendort. en eleve egyedul votlam a masik autoban meg 4-en. barmit mondhattak volna. illetve el akartam kerulni a cecot ami vegen azt mondjak en voltam a hibas mert nem tartottam kovetesi tavolsagot vagy rahuzzak a relaiv gyorshajtasra... miert nem mentem 20-al 25 helyett baromsag. na meg a 15-20 forintot a helyszinelesert se akartam kifizetni. 4x jottek mar belem ebbol 2x nem ismertek el (de "megnyertem") szoval sajnos van benne rutinom.

@lenörd hofstadter: az mar nem en feladatom. ilyen szempontbol jok az ujabb autok amikrol pikk-pakk leveheto vagy behajthato, hozzateszem nem veletlenul. ahogy lokhario nelkul se kapnal muszakit es vehetnel reszt fogalmban, erted mire megyek? ha nincs vontatmanyod es kandikal a vonohorog gyak olyan minhta hatso lokos nelkul kozlekdnel mert funkciojat nem tudja el latni mintha nem is lenne.

@]{udarauszkasz: hidd el en is leszartam ezt korabban de ha te is talalkozol egy indokalatlanul satuzoval es ha mar meg van a baj, mas hibajabol es a helyett, hogy cserelnel egy muanyag "lokost" cserelni kell az egeszet, lampat, vizhutot, klima hutot, ventit, sarvedo ivet es stb. baromira fel menne a pumpa.

Denise Hogyisdugják 2019.01.29. 20:37:20

nekem az 1-2 méter teljesen ideális követési távolság pályán. akit nyomaszt, neki van még egy-két sáv jobbra. alapból természetesen én is jobbra tartok, ha nem előzök. szerintem más is be tudja tartani. nem vagyok nyomulós, agresszív sofőr, de a belső

Fülig José 2019.01.29. 20:45:00

@Bonaparte: "...Feltéve persze, hogy nem félálomban van, nincs beb*szva, és/vagy benarkózva, továbbá nem a telefonját nyomkodja, és nem a nője combját fogdossa éppen"
bazz, most magyaráztad el! azért, mert Magyarországon alanyi jogon ját a jogosítvány és a sok uborka teljesen fogalmatlan, azon kívül MINDENGYIK BUZI állandóan a telefonját nyomkodja! még elmesélhetem ( nem keresem most meg) a tesztet, amin a dugó kialakulását szimulálják lakott területen kívül. jól követhetőek az események: az első csak elveszi a gázt, a második nem tudja lekövetni ezért fékez kicsit, a harmadik fartúró buzeráns már keményebbet a negyedik farok padlót nyom az ötödik állóra fékez... ééés mögötte még kb. 3454- en. ( ezek közül persze párnak hiányzik az "utolsó" 5o-80 cm oszt rotyi...) az első már otthon issza a sörét ez a sok fasz meg áll az autópályàn, mert rohadtul sietett. hát kb ennyi.

Vittore. 2019.01.29. 20:48:48

@Fülig José: Nekem a közlekedési ismeretek című tárgy oktatója mondta, hogy a közlekedés akkor jó, ha halad. Nem baj, ha lépésben, de halad. Amint megáll a sor, ott a dugó, mert végtelenül hosszú ideig tart a sor megindulása.

Noky 2019.01.29. 20:53:18

Vittore!!! Ha jobbra tartanàl az autópályán, akkor valószínű nem előzgetnének jobbról!! A Jobbra tartás elmulasztása sok esetben a baj forrása...

Vittore. 2019.01.29. 20:55:33

@Noky: Húha, valamit félre olvastál. Én jobbra tartok. De az M5-ös néha bedugul a külső sávban, ahol kamionosok mennek, minden más autós pedig a belsőben. Külső sáv 90-100 körül, belső sáv 130 körül.

Emmett Brown 2019.01.29. 21:03:05

@Bonaparte: és az a 40-50 méter az hány másodperc?

Emmett Brown 2019.01.29. 21:08:22

@mennyi?husz!: ha valakinek hátulról nekimész, úgy hogy ő nem ment neki senkinek akkor nincs miről beszélni.

]{udarauszkasz 2019.01.29. 21:15:25

@Fülig José: A kameramon joforman hetente kerul elmentesre ilyen buntetofekezos muki. Nemetorszagban, ha indokolatlanul fekezel, es ezzel balesetet okozol, nem azt buntetik, aki beled jott. Ausztriaban sem.
Itt a rendor azt mondja: "Selbstjustiz" = Onbiraskodas. Ezert nem penzbuntit kapsz, ez mar buncselekmeny. Onnantol elvezhetet a nemet, osztrak bortonkulturat. Mellesleg, ha elem fekezel be, nem fogom a magam, es masok biztonsagat veszelyeztetni, egyszeruen nem kapcsolom ki a tempomatot. A Renault Magnum fulkeje eleg magas, es fedelzeti kamera is van benne, nem en huzom a rovidebbet... hidd el tapasztalatbol mondom.

]{udarauszkasz 2019.01.29. 21:21:48

@Fülig José: A telefonnyomkodassal kapcsolatban igazad van, viszont a Stau kialakulasaval kapcsolatban nincs. A dugok azert alakulnak ki, mert az elso lassit, a kovetkezo PANIKSZERUEN fekez. Nameg azert, mert a szuttyogo alomszuszekok kiberelik maguknak a belso savot, es 100al ballagnak a belsoben, mikozben a kulso tok ures, vagy esetleg hebe-hoba lezeng egyket kamion. Aztan ha szemelyautoval ravillantok, neki all feljebb. Nem azzal van a baj, ha valaki 130al elozi a kamionsort, hanem azzal, hogy meg utana bennfelejti az autojat a belsoben. En speciel ha szabad a kulso sav, 130al, 140el is huzok kifele a kulsobe. Ha 200al jon mogottem, hadd jojjon. Ha megbuntetik, az mar az o problemaja lesz, de nem az en dolgom, hogy rendet tartsak a palyan, nem vagyok rendor. Viszont a "jobbra tarts" Europa legtobb orszagaban nem egy javaslat, hanem a KRESZ resze, nem artana betartani. (Elkepzelheto ugyanis, hogy a mogottem jovo egy civil rendor, es ezert is buntethet.)

Fülig José 2019.01.29. 21:25:44

napi 150km-t ingázom már 2 éve, pályán meg a kedvenc m0-on. soha nem tsrtom be a sebességhatárt autóval, pláne motoron. mindig kihúzódom, mert k.vára nem akarok idegeskedni az én koromban, egye a rossebb a többi nyomoroncot. na megosztom veletek megfigyeléseimet.
2 sáv, előzöm a kamionokat szépen 130 körül, egyeszercsak érkezik valaki görccsel az ujjában, hogy stroboszkópnak hiszem a refit.. a lehetséges gyanusítottak:
fartúró1: fuvaros Jocika, aki hajnali 6 körül már 3és fél órás késésben van, 1.9 jtd ( típus kb felismerhetetlen, a km tuti 700 tól felfele), akkor szépen haladunk 110. az előzés így 25 perc lesz. a feje lila.
fartúró2: skoda octi-hi/b, 90% fehér fapad, vmi marticával, bejött az élet a területi képviselőnek és szeretné, ha ezt mindannyian észrevennénk. ő elporoz a leállón, de csak a 300 m re lévő lehajtóig, nyert 0.456 másodpercet.
fartúró3: +15M német foschtaliga, ezeket mindig megsajnálom, mert ÁLLANDÓAN rohannak szegények valszeg nagyon tré munkahelyük van. megoldás a leálló 2.0 de beáll elém, aztán 80-70-60, amikor csak röhögök elunja és faképnél hagy.
@Noky: ne tanítsd a népet, jó az nekünk hogy a külső üres.. :-) nyár m7 megvan? motorral porolok a külsőben míg belül a sok majom vakuzza egymást. csúcs...

Fülig José 2019.01.29. 21:30:28

@]{udarauszkasz: "A dugok azert alakulnak ki, mert az elso lassit, a kovetkezo PANIKSZERUEN fekez."
erről magyarázok: mert nem tartja be a követési távolságot. különben nem fékezne pánikszerűen. 1ébként igazad van, a csúcs leg kedvenc a rumunyi "gólya viszi a fiát" avagy egyet fizet mindent vihet, furgon, azon paltós azon személykocsi, plusz két motor, azon 5 bicilki, roller mittomén de a belsőben alszik 70 nel..

csárlszbrunzol 2019.01.29. 21:32:25

lámpás nyenyergésekhez: minden lámpának szabványosan 3mp-es a sárgája. Aki ehhez nem tud alkalmazkodni, az vagy gyorshajtott, vagy eleve nem is akart szabályos lenni.

csárlszbrunzol 2019.01.29. 21:34:49

@post: kurva nagy tévedés, hogy csak bizonyos helyeken nem tartják be nálunk a kövtávot. Iszonyat sokan nem képesek nem hogy 2, de még az 1mp-es kövtávot sem tartani. Lakott területen kívül-belül 2*1 sávos úton haladva sem.

Bambano 2019.01.29. 21:36:16

@Vittore.: miután ez fizikailag lehetetlen, ezért ilyen szabály nyilvánvalóan nincs. az sem véletlen, hogy követési távolság a neve, nem előzési távolság.

példa: mész országúton 90-nel, szerinted a helyes követési távolság 50 méter. akkor pont 50 méterrel fogsz az előtted menő után menni. nem fogsz 100 méterrel utána menni, arra gondolva, hogy ha majd megelőz valaki, legyen neki is 50 métere, meg előzés után is legyen neked 50 métered. megelőz, beáll eléd valamennyivel, és utána halad tovább, te meg matekold ki magadnak a távolságot. különös tekintettel arra, hogy amikor elhatározza az előzésedet, azt meg tudja állapítani, hogy szemből jönnek-e, de azt nem, hogy előtted van-e annyi hely, hogy az általa meg az általad megkívánt követési távolságnak egyszerre legyen hely.

Negrogo 2019.01.29. 21:37:03

@Emmett Brown: pontosan ezert se volt ertelme rendort hivni. elismertem, en voltam a hibas, en mentem bele, viszont ok okozat vonalon miert mentem neki? mert biznytalan volt, nem ertette a keresztezodeset es megilyedt. ezt konkretan mondta is a masik fel. megilyedt mert nem tudtadmerre megy a masik autos. miert? mert, nem fogta fel a keresztezodest... innen nezve ki okzata a balesetet? na ezert baromsag ez h minden esetben a hatul jovo a hibas.

Negrogo 2019.01.29. 21:39:17

@csárlszbrunzol: vegyek fel videot a legjobb esetben is 1mp-en beluli sarga valtasrol?

csárlszbrunzol 2019.01.29. 21:45:32

@Bonaparte: (jobbára)Mindenki érzi, hogy (szerinte) ez túlzás, csakhogy a 0,2-03 mp az kábé az, amikor semmi mást nem figyelsz, mint az adott dolgot ÉS gond esetén elindul a reakció, kvázi megmozdulsz. Ekkor még nem fékeztél, csak a lábad csap át a fékre. A féknyomás csak ezután épül még fel, stb. A másik pedig, hogy majd egyszer nézd meg, hány balfasz jön mögötted ennél rövidebb időn belül és közben az orrát túrja, a hátul ülő gyereket adjusztálja, a telefonját, a rádiót basztatja, stb. Arról nem beszélve, hogy a legtöbb balfasz fékezni (sem) tud. Ezt nem én mondom: menj el egy vezetéstechnikai képzésre és nézd meg az első gyakorlatot, tiszta kabaré, amikor valaki már kifejezett kérésre sem tud harmadjára satut nyomni, csak egy olyan közepes-erős féket. Pedig ott aztán nincs más, figyelni sem kell semmire, triggert is magadnak adod, mégsem megy a vészfékezés.

Az a gond, hogy mivel nagyon ritkán történik ilyesmi, ezért az emberek fel sincsenek készülve ilyesmire, tehát elégnek érzik a keveset is. Ami tényleg elég, ha minden stimmel. De ha gebasz van, akkor borul a dominó.

A másik kurva nagy gáz, amikor 2*1 sávos úton lakott területen kívül utolérünk egy tehert, a sor lelassul, birkáék összezárnak és senki nem előz. Aki tudna, az másfél kilométeres sor mellett no way, hogy elmenjen. Aki meg nem tud, az birkázik és megnyugszik, hogy "de más se megy". Nem, bémeg, mert nem lehet beférni közéjük.

És Fülig kolléga leírta azt, amiért az egész közlekedésre nézve kurva gáz a fartúrás: fantomdugók. Mindezt azért, mert nem lehet normális kövtávot tartani. Pedig senki nem ér oda hamarabb, ha túr valakit, de valahogy az IQ-ját sok ember az autón kívül tudja hagyni és gondolkodni már nem sikerül.

Bambano 2019.01.29. 21:47:30

ha már kérdezted, elmondom, hogy működik az adaptív tempomat. elöljáróban rögtön le is szögezném, hogyha nem jól programozták (mint rendesen), akkor ritka idegesítő pöcsköszörű eredményt ad.

tehát beállítod a műszerfalon, hogy mennyi legyen a követési távolság. rendszerint legalább három választási lehetőséged van. mondjuk beraktad a legnagyobbra. haladsz a szélső sávban, utolérsz valakit, tempomat elkezd fékezni. ha rosszul van programozva, mint az olcsóbbak zöme, akkor elég rendeset fékez. amikor úgy érzed, hogy van hely, kiállsz a belsőbe előzni. megelőzöd. az illető, akit előztél, vagy hagyott elég követési távolságot az őelőtte menőig, vagy nem. annyit szinte biztosan nem, hogy a te tempomatodnak is megfeleljen.

tehát mész a belsőben, előzöl, esetleg utolérnek. ekkor úgy érzed, hogy a nyomasztó négykarikát vagy vesét el akarod engedni, tehát kisorolsz a külső sávba. és ekkor a pöcsköszörű tempomatod tol egy satut. merhogy ő úgy érzékelte, hogy túl közel vagy az előtted menőhöz, ráadásul lassabb is, tehát itten pánik van és armaggeddon, és akkor tol egy satut. amit a mögötted jövő, akit épp most előztél meg, simán büntetőfékezésnek fog értékelni, mert kívülről pont annak látszik. nem az, mert a szoftver nem büntet, a szoftver egyszerűen ócska, de annak látszik.

a többit képzeld hozzá magad.

ja, és ehhez annyit még, hogy járhatsz úgy, hogy kihozod a vadiúj nullkilométeres kocsit a szalonból, és elviszed az autópályára. egyrészt mert örülsz neki, és szeretnéd kipróbálni, másrészt hogy az elején ne városi forgalmat kapjon bejáratásnak. és mivel az autód új, így nem tudod pontosan minden részletét a működésnek. na ilyenkor van az, hogy a hülye adaptív tempomat simán úgy hullámosra vészfékezi a féktárcsádat, mint a huzat.

Bonaparte 2019.01.29. 21:48:16

@Emmett Brown: 130 km/h=36,11 m/s. Ebből vissza lehet számolni: 45 m kb. 1,25 s-nak felel meg.

Vittore. 2019.01.29. 21:50:06

@Bambano: hát én már az ágyban fekszek és YouTube-ózon, de szerintem valamit félre értesz. Ha lesz időm, utána kutatok és majd egy blogbejegyzesbe beteszem.

]{udarauszkasz 2019.01.29. 21:51:22

@Fülig José: Nem azert fekez panikszeruen, hanem mert csak. Az elotte levo mar reg gyorsit, sot, talan mar haza is ert, de az idiotaja meg mindig a feket nyomja, mert nem fogja fel, mi tortenik korulotte. Aztan a mogotte levo ugyanez. Nemet rendszamos autoknal ez kulonosen gyakori, de a szlovak rendszamosok ugyanez. A sotetben, tobbszaz meterrol fel lehet ismerni az autokat, honnan jottek, milyen rendszam van rajta. Ugy, hogy maga a rendszamtabla nem felismerheto, csak siman a vezetesi stilus alapjan. Es azert lassitani, hogy mast feltarts, na, ezt inkabb nem kommentelem. A forgalmat szandekosan feltartani tilos. Ha ebbol kifolyolag baleset is lesz, (Ausztriaban vegig van kamerazva az osszes palya, kiszurjak, ha azert volt baleset, mert elotte 100-200 meterrel valaki megfogta a sort, rendszammal, tokkal vonoval, sotetben is.) akkor konnyen kiderulhet, hogy te vagy a hunyo. Es nem fukarkodnak a buntetesekkel, a nagyvarosok elkeruloin pl. azt csinaljak, hogy ki-be kapcsoljak a "teherautoval elozni tilos" tablat a palya folott, es ha valaki veletlenul pont a belso savban van, mikor bekapcsoljak, akkor ugy megy a bunti, hogy kozben nem kovetett el semmit.
Kemeny vilag az autopalya, ha valaki fel, menjen Bundeson, ez van.

csárlszbrunzol 2019.01.29. 21:57:40

@]{udarauszkasz: Pedig Fülig kolléga jól írta le. Nem az első fékez nagyot, hanem dominóhatás van. Az első lassít pict. A második kicsit jobban, a harmadik rásimít a fékre, a negyedik picit fékez, stb. És a kígyó végén álllóra fékezés is lehet, ha elég számú autó van és elég szar kövtávot tartottak.
Ha nem, akkor csak gatyagumi-effektus. Azaz a sor végén 60-120-ig bármi lehet váltakozva. Szerintem mind mehettünk már ilyennek a végén és nem volt előttünk semmi. Ha ráláttunk volna a sor elejére, akkor meglett volna a 80-nal egyenletes tempóval haladó kamion, amit nem vagyunk képesek kulturáltan követni. Mondjuk nem csak kamiont nem tudunk, hanem úgy en bloc semmit.

csárlszbrunzol 2019.01.29. 22:01:09

@Vittore.: Vagy erre hivatkoztak, vagy figyelmetlenségre. Előre halad az autója, a driver meg oldalra figyel. Leeshet elé egy ufo is, azt se vette volna észre.

Bonaparte 2019.01.29. 22:06:17

@csárlszbrunzol: Azok a jelenségek, amiket említesz, még rátesznek egy lapáttal... Egyébként nagyon szemléletesen írtad le a fantom-dugó kialakulását, ezt minden autósnak el kellene olvasnia.
A fékhatás kialakulásának ideje eléggé nagy szórásban van, pl. egy vészfék-asszisztenssel felszerelt személykocsinál ez 0,1 s alatti is lehet, a légfékes Ifánál pedig 2 s körüli. De az utóbbiból eléggé kevés előzget az autópályán.

A fantom-dugók kialakulásának csak egyik oka a féktáv be nem tartása. Kb. 40-45 km/h alatt törvényszerűen kialakul, ehhez pedig elég egy péntek délutáni forgalom az M3-ason a határ felé. A Hatvan-Kerekharaszt előtti egyenesben szinte törvényszerű a fantom-dugó, de csak az első koccanásig fantom...
Szomorú, ha valaki nem képes elég erősen fékezni. Addig kell nyomni a féket, míg dolgozni kezd az ABS, azt pedig hallani is lehet, és a fékpedálon érezni is. Túlfékezni nem lehet, pontosan erre van az ABS.

csárlszbrunzol 2019.01.29. 22:06:49

@Vittore.: Úgy tudom, csak annyit kell figyelni, hogy előzéskor még zavarni* sem szabad. Tehát úgy kel visszatérned, hogy még zavarni sem zavarhatod. Ha ez adott, akkor jóság. Nem tudok én sem ilyen szabályról. Más kérdés, hogy íratlan jószabályként azért nem "illik" azonnal visszapattanni, pláne, amikor takony is van az úton és terít az ember. De ez - továbbra is: szerintem - nem írott.

* sem a sebességét, sem az irányát nem kell megváltoztatnia az előzöttnek. Míg mondjuk elsőbbségi kötelezettségkor már zavarhatsz is, azaz a védett úton haladót akár kismértékű lassításra is késztetheted. Ez előzéskor nem játszik.
Ja, és az előzött nem gyorsíthat, nem húzódhat balra, stb. Tudom, triviális, de tapasztalatból tudom, hogy van, aki ezt "nem tudja".

Negrogo 2019.01.29. 22:11:35

@csárlszbrunzol: azert az is megerne egy miset, hogy sokan a motorfeket se ismerik. csak eleg lenne elvenni a gazrol a labad egy pillanatra, esetlegesen meg a fekre is helyezheted de minek kell allandoan azt nyomkdoni ha alapvetoen csak 5-10km/h-at csokent a tempo. ra lep a fekre a mogotte levo szint ugy mert azt hiszi vmi nagyobb torlodas lesz kozben meg semmi es igy tovabb...

csárlszbrunzol 2019.01.29. 22:11:52

@Bonaparte: "Szomorú, ha valaki nem képes elég erősen fékezni. Addig kell nyomni a féket, míg dolgozni kezd az ABS, azt pedig hallani is lehet, és a fékpedálon érezni is. Túlfékezni nem lehet, pontosan erre van az ABS. "

Tök jó, hogy leírod az elméletet, de én meg gyakorlatban láttam, hogy ezt a legtöbben még a tanpályán sem tudták lehozni. Pedig voltam már pár alkalommal. Szóval arra következtetek, hogy a leírás, elmélet egyszerű, de a legtöbben nem ültetik a gyakorlatba.

Vittore. 2019.01.29. 22:13:01

@csárlszbrunzol: erről is írni akarok. Ez a nyomja a paraszt mikor előzöl jellemzően a most 60 éves és idősebb generáció szokása. Nem tudom, mi történhetett a 80as években, de ez valahogyan bennük van.

csárlszbrunzol 2019.01.29. 22:18:32

@mennyi?husz!: Nézd, szerintem meg az ideális az lenne, hogy
a) felismerjük, hogy sor alakult ki, kvázi "senki sem megy sehová". (akkor sem, ha nagyon akaratosak vagyunk és/vagy BMW-nk (stb-nk) van)
b) megnyugszunk szépen
és ha eddig véletlenül nem tettük
(de nyilván, eddig is tettük, hiszen jófejek vagyunk és JÓL is tudunk vezetni) (márpedig az nem vezet jól, aki nem tart megfelelő kövtávot)
c) beállítunk egy kellemes 2mp-es kövtávot és onnan reagálunk - akár motorfékkel is, ahogy írod - az előttünk haladóra. A buddhák 3mp-et állítanak be
és végül
d) nem kell bajmolódni külön kövtávot állítgatni, hiszen már eleve tartottuk.

Ugye megvan, hogy nálunk akkor is idegesen a másik seggében kell túrni, mikor áll a sor? Legutóbbi M3-as esetem karácsonykor. Baleset, este a Bp felé vezető oldalon (délelőtt meg Gyöngyös felé, a rend kedvéért). Állunk, néha mozdulunk. Mögöttem okos mondeós még ott is a "nyomomban" volt. Kábé 7km-es dugó, ez meg ott feszkózik mögöttem. Minek? Relax, emberek!

csárlszbrunzol 2019.01.29. 22:22:52

@Vittore.: Hát.... Nem az én blogom, úgyhogy semmi közöm.
De ezzel a kövtáv dologgal nálam nagyon betaláltál. Szerintem az egyik legnagyobb bajunk manapság pont ez. A másik a tempóválasztás. A harmadik a kanyarok levágása. A negyedik pedig az, hogy sokan nem tudják az elsőbbségi dolgokat. A kanyarodási szabályokat megtanulták és ott vége.

De az első három mind egy tőről fakad: az iszonyat nyomulással, amit vezetés címén művelünk. Ezzel éne vaalmit kezdeni és a szabálykövetéssel. Ha ezek rendben lennének, akkor már csak azok maradnának, amikkel nme lehet mit tenni sajnos: emberi tévedések, közlekedők nagy száma 8iszonxat sok autó van és használni is van pénzünk, ellentétben a komenizmussal, mikor alig volt autó és azok is jobbára álltak)

Vittore. 2019.01.29. 22:27:14

@csárlszbrunzol: igen, amikor mész a 8as új, 110-es szakaszán. 2 sáv, forgalom mundjuk alig, aztán a helyi agronomus Renault Thaliaval beáll a seggedbe. Nem előz, csak pont olyan közel jön, hogy kényelmetlen legyen neked. Így lehet levezetni akár tíz kilométereket, folyton a papírt figyelve, aki nem tűnik túl élettel telinek. Kellett idő, míg rájöttem az ilyen kezelésére: nagyon lassan sebességet csökkenteni, míg be nem előz. Ekkor kb. érzésre adni neki 2 perc előnyt, majd mehet a normál tempó.

Reggie 2019.01.29. 22:32:42

@csárlszbrunzol: Ezek szerint te sem tudsz vészfékezni, mert nem elég csak addig nyomni a pedált, hogy az abs elkezdjen dolgozni.

_B_ 2019.01.29. 22:32:56

@Vittore.: igen, egyre több az ilyen. országúton 80-ig gyorsít majd minden kanyarBAN pánikszerű 60-ra fékezés, majd végre van hely előzni, padlózom 3-ban már közeleg a tiltás, már 120-130-al megyek mire vissza tudok sorolni elé.
a gyökér baromja ilyenkor nyomja neki 110 felett, de csak amikor előzöm. aztán az előzés végeztével még kicsit jön utánam, majd hirtelen lemarad, és visszaáll a korábbi tempóra. Az ilyet felkötném lámpavasra, a jo kurva anyucikája életével szórakozzon.
autóúton és autópályán is játszák, de ott legalább nem okoznak közvetlen életveszélyt.

csárlszbrunzol 2019.01.29. 22:33:35

@Vittore.: Ez picit más szerintem :)
Van az, aikor nem lehet előzni, de emberünk nyomul, mert idióta és nem használja az agyát, pedgi ha tenné, átlátná hamar a helyzetet.

Amit most írsz, az az, aki valamiért nem előz, de nyomul. Közös benne az korábbival, hogy az agyát ez se használja. És igen, előfordul 2*1 sávos úton is. Tempomatom be van nyomva valós 90-re. Hősünk utolér, beáll a seggembe, de nem megy el. Akkor sem, amikor amúgy másfél kilométernyi töküres szembesáv van előttünk. Ilyennek szoktam jelezni bal index-szel, de van, amelyik ebből sem ért.
Ennek az advanced fokozata, amit kokrétan írsz, vagyis többsávos úton sem előz, pedig szembejövők sincsenek. És érted, ha nem akar gondolkodni (mit tudom én, miért!), vagy fél elöl menni, oké. De ha már elhatározta, hogy követ, akkor legalább normális kövtávval jönne. De nem, túrnia kell, pedig nem fog egyikünk sem jobban menni és a helyzet megoldásának a kulcsa nála lenne. Nem értem én ezeket...!

csárlszbrunzol 2019.01.29. 22:34:43

@Reggie: padlóra tettem, hogy még a talpam is belefájdult. Nálam normál körülmények között sem szokatlan az ABS működése, szóval nem ijedek meg tőle.

Reggie 2019.01.29. 22:45:08

@csárlszbrunzol: Bocs, bonapartenak akartam cimezni.

Negrogo 2019.01.29. 22:49:23

@csárlszbrunzol: en alapvetoen arra ertem mikor halad a palya 120-140 kozt es par km/h - at vissze kellenne venni de rogton a fekre ugranak hol ott annak semmi ertelme, indokolatlan es feleslegesen koptatod a betetet is na meg mert megteveszto azoknak akik mogotte vannak. kialakul egy indokalatlan lassu haladas mert azt hiszik az emberek nagyobb fekezesre lesz szukseg.

gyongyosi vgyok. en anno voltam uzletkoto, fuvaroztam is egy darabig, amugy is sokat vezettem, bejartam az orszagot ahogy egy kezemen nem tudom megszamolni hany masik orszagban is jartam es vezettem de ami itt megy ezen a kornyeken az katasztrofa... az emlitett 30-40 el kozlekedok mert 50-es tempoval mar nem tudja fel fogni a kornyezetet. zold hullam nincs. total nonszesz lampa beallitasok... az emlitett rovid sargak. relax van de azert valjuk meg nehez ha olyanokba botlasz napi szinten akiknel egy gordeszkas is gyorsabb vagy jobb kezet nem ismerik. korforgalomba behajtas utan balra indexelnek, kifele menet persze nem. vagy par hetes story: meg all a korforgoban, hogy elsobseget adjon az oda behajtani vagyonak (nem jofejsegbol mert all a sor jobbrol) es meg sorolhatnam.

Negrogo 2019.01.29. 22:51:23

@csárlszbrunzol: " A kanyarodási szabályokat megtanulták és ott vége." dehogy tanultak. mikor en balra nagy ivet szedek ugy neznek ram, hogy mi a faszt csinalok...

csárlszbrunzol 2019.01.29. 23:01:36

@Reggie: Attól még teljesen jogos, amit írsz. Tárgyi tévedés volt benne és én sem vettem észre.
Mindenkinek, akit érdekel: tehát vészfékezéskor nem csak addig nyomjuk a pedált, amíg az ABS elkezdi rázni a pedált, hanem még lejjebb nyomjuk. Akkor vezérli ki az ABS a teljes rendelkezésre álló* fékerőt*

* bizony, egy jól képzett pilóta ideális körülmények között meg tudja verni az ABS-t, mert az bizony működési sajátosságaiból fakadóan vszít itt-ott némi fékerőt, cserébe kormányozhatóan tartja.

csárlszbrunzol 2019.01.29. 23:08:19

@mennyi?husz!: 120-140 körül pedig már egy gázelvétel is sokat tud lassítani, mert ott ugye már elég komoly a légellenállás

"...az emlitett rovid sargak." Komolyan kérlek, hogy majd állj meg egy lámpánál gyalog és mérd le. Nincs rövidebb, ez szabvány. Ha rövidnek érzed, akkor gyorsan suhansz.

"...vagy jobb kezet nem ismerik." Sajnos ez is jogos. Sokan nem tudják, hogy ha nincs táblájuk, az nem jelenti azt, hogy védett úton mennek. Nagyon kevesen nézik meg, hogy van-e a jobbról betorkoló útnak táblája-e. de engem taxis(!) dudált már le belvárosi kis utcsákákban, mert mindenhol megnéztem, mi újság. És mivel volt jobbkéz, szerintem ez a taxis sem tudta a jobbkezet.

"korforgalomba behajtas utan balra indexelnek,..." Ennek szerintem az az elmélete,hogy vannak azok a balfaszok, akik kifelé nem indexelnek és ezzel a balra indexelők hátha plusz infót akarnak adni: "nem nem-indexelek, hanem nézd csak, még bennmaradok, ne gyere ki elém". Vagy ilyesmi. Árnyalja, amit utána írsz, vagyis hogy után kifelé basznak indexelni.

===================
é'mos'má' hajcsikázom

csárlszbrunzol 2019.01.29. 23:10:33

@mennyi?husz!: elsőbbségadásra gondoltam, azaz az elsőbbség megállapításkor tudják, hogy elsőnek egyenesen, után jobbra kis ívben, majd balra nagy ívben. De egy kanyarodó főútmár összezavarja őket.
Amit Te írsz, az a kanyarlevágás, az is ultragáz cucc. Már ha jól értem....

Gekko 2019.01.29. 23:16:39

Nebassz, tényleg vannak olyanok, akik megelőznek és pláne visszajönek eléd??!! Meg vagyok rökönyödve.

Pepibubó 2019.01.29. 23:23:16

Eléggé szánalmas azon vitatkozni, hogy mi lenne a megoldás. Nyugaton hogyan oldották meg a mienknél sokkal hatékonyabban?
Csak ezt az egy kérdést kell feltenni addig, amíg ezen a téren is be nem érjük őket.
A válasz pedig ott van, hogy a rendőrség a dolgát teszi úgy, ahogyan egy demokráciában szokás. Ahol nem cél a büntetés, hanem ESZKÖZ MINDEN típusú balesetveszélyes szabálysértés visszaszorítására. Majd ha már csak eszköz lesz, akkor nem csupán az egységnyi idő alatt legtöbb büntetési bevételt hozó tevékenységet fogják végezni. Ahogyan érdekes lenne a fogászati ellátás eredményessége, ha annak legfőbb mércéje lenne a foghúzás, az cél volna és nem eszköz.
Amíg Magyarországon egyetlen sofőrt se büntetnek meg, vagy csak minden szökőévben egyszer, követési távolság be nem tartásáért, addig minden tépelődés szánalmasan fölösleges.

nyikk 2019.01.30. 00:03:19

@Pepibubó: Nem rendöri modszerekkel oldottak meg. Az a tarsadalom olyanfajta embereket termel ki, es vice versa.

Bambano 2019.01.30. 00:24:17

@csárlszbrunzol: "Ilyennek szoktam jelezni bal index-szel, de van, amelyik ebből sem ért.": bal indexszel? most vagy elírtad, vagy ha komolyan gondolod a bal indexet, akkor életed egyik legnagyobb ökörségét követed el. a bal index ugyanis azt jelzi a mögötted levőnek, hogy te előzni szándékozol. vagyis aki ezek után megkezdni az előzésedet, az szabályt sért, vagyis nem kezdi meg. tehát ne csodálkozz, ha nem előz meg, mikor te arra utasítottad, hogy ne előzzön meg.

tehát ha azt akarod jelezni, hogy előzzön, akkor lehúzódsz az út JOBB szélére és kirakod a JOBB indexet.

Bambano 2019.01.30. 00:28:52

@csárlszbrunzol: "Mindenkinek, akit érdekel: tehát vészfékezéskor nem csak addig nyomjuk a pedált, amíg az ABS elkezdi rázni a pedált, hanem még lejjebb nyomjuk. Akkor vezérli ki az ABS a teljes rendelkezésre álló* fékerőt*": az abs elveszi a fékerőt, nem kivezérli azt. azért nyomod minél lejjebb a féket vészfékezéskor, hogy a lábad, vagy ha van a kocsiban vészfékasszisztens, akkor az, minél nagyobb fékerőt produkáljon. az abs ebből csak elvesz, amikor blokkolást érzékel.

"bizony, egy jól képzett pilóta ideális körülmények között meg tudja verni az ABS-t, mert az bizony működési sajátosságaiból fakadóan vszít itt-ott némi fékerőt, cserébe kormányozhatóan tartja. ": az abs-t csak olyan pilóta tudja megverni, akinek legalább annyi lába van, mint ahány csatornás az abs és annyi fékpedálja is van. mivel az általam látott utcai személyautókban jellemzően egy fékpedál van, és az általam látott emberek zöme kettő vagy kevesebb lábbal rendelkezett, így nem létezik olyan ember, aki megveri az abs-t.

a legendákat hagyjuk szerintem.

Bambano 2019.01.30. 00:35:37

@mennyi?husz!: "azert az is megerne egy miset, hogy sokan a motorfeket se ismerik. ": ez egy nagyon dicséretes dolog. a motorfék egy másik, régi világban hasznos volt, ma már káros, jobb is, ha elfelejtik az emberek.
azért káros, mert:
1. a mai modern autókon minden vackot a motor hajt. kormányszervó, fékszervó, stb. ha rutintalan sofőr pánikhelyzetben lefullasztja, akkor egyszerre szűnik meg minden rásegítés a kocsiban, és az sok embernél kaput.
2. amennyibe a kéttömegű kerül, jobb, ha nem motorfékezel, a fékbetét *sokkal* olcsóbb.
3. a nagyon modern autókban *nincs* motorfék. olyan szinten optimalizálták a motor súrlódását, hogy nincs.

tehát jobb, ha a rutintalan sofőr azt szokja meg, hogy erős fékezésnél, netán pánikban, kuplung és fék egyszerre padlóig.

_B_ 2019.01.30. 07:04:00

@Bambano: a motorfék alapjárat közelében nem létezik, ezért nem is áll fenn a lefulladás veszélye.
a kettőstömegűnek ehhez semmi köze, azt béna kuplungkezeléssel lehet tönkreverni hamar.
az új motorokban is van motorfék, csak kevesebb a köbcenti, ezért valamivel gyengébb. autópálya tempónál a nagy légellenállás miatt szinte mindig elég a motorfék, ha tartasz normális köbetési távot. a padlógáz-padlófék üzeműek mögött értelemszerűen 2-3-szorosat.

Hegge Balázs 2019.01.30. 08:04:30

@mennyi?husz!: Nem értek veled egyet. Miért ne lehetne vonóhorgot használni? Nem kell belemenni oszt kész. Amúgy meg én betartom a követési távolságot de a vonóhorgos kocsikat különösen respektálom. Amúgy ütközésnél a véteks kocsiját tényleg legyalulja, de a vétlenét meg védi. Ilyan alapon a gallytörőt is betiltanád?

Behajtó70 2019.01.30. 08:31:37

Meg kell különböztetni: városi vagy gyorsforgalmi követési távolság!

A városi: a legkérosabb fajta, akik miatt a balesetek 95%-a történik, NAGY követési távolságot tartók, akik nem tudnak, nem képesek a forgalom ritmusához igazodni. Zöldre vált a lámpa, elindul az első kettő, de a harmadik már lemaradozik, 6-8 autó távolságban slattyog. Ezzel a következőt éri el/okozza:
- megpróbálnak átszaladni előtte
- meg akarják előzni
- szemből akarnak előzni, mert majd beférnek
- kikanyarodnak elé
- bekanyarodnak előtte, balra nagy ívben

Az ilyen seggektől a jogsit a helyszínen elvenném!!! (akik a követési távolságot városban tul hosszúra hagyja)

Autópálya: ja kedveseim, nem kell a belső sávban szarakodni, ha éppen szarakodni támad kedvetek! Húzzatok le a jobb oldali sávba! Ott lehet tötyögni, az azért van!

Reggie 2019.01.30. 09:49:22

@Pepibubó: Sehogy, franciak, olaszok kb. ugyan ugy vezetnek, mint a magyarok.

ostvan2 2019.01.30. 09:51:57

A követési távolság bőséges mértéke a legfontosabb ahhoz, hogy ne okozzunk balesetet. Sajnos, az autóvezetés tanítása során nem kap elég hangsúlyt. A hatóságok inkább a sebességkorlátozást erőltetik (valószínűleg azért, mert azt kialakult módszerekkel lehet mérni). Már láttam olyan mérést (video volt Németországból), ahol a követési távolság betartását ellenőrizte a rendőrség: Autópálya feletti hídról fotózták a kocsikat. Az útra fel volt festve két vonal. Ha valaki túl közel ment az előtte lévőhöz, az látszott a vonalakhoz képest elfoglalt helyzetéből. Ilyen egyszerű. Valószínűleg csak a 130 km/óra sebességhez tartozó követési távolságot mérték, de már ez is előrelépés.

Reggie 2019.01.30. 09:53:15

@Bambano: Az automats valtos jarmuvekben hogybnem motorfekezel? Az mindig sebessegben van. Ha belegondolsz a motorfek nem ad akkora nyomatekot se, mint egy autopalyan a sebesseg megtartasa, csak az elojele mas, durva lenne, ha nem birna a hasjtaslanc...

RHalacska 2019.01.30. 10:19:34

@Denise Hogyisdugják: Csak mögém ne érjél, mert sima gázelvételnél belém fogsz jönni. Ja a gázelvétel nem hirtelen indokolatlan fékezés, a yarddal meg megbeszélheted, miért csattantál.

RHalacska 2019.01.30. 10:24:36

@Hegge Balázs: A gallytörőkre most már szigorú szabályozás van. Emlékszem, a 90-es években minden Suzukin is az volt. Röhejesen nézett ki, aztán vizsgán szépen leszedették, mert komoly sérüléseket okozhat.

RHalacska 2019.01.30. 10:27:00

Egyébként a követési távolság egyszerű definiciója: az a távolság, amiről vészfékezés esetén úgy állsz meg az előtted haladó mögött, hogy egy papírlap még beférjen :)

Hegge Balázs 2019.01.30. 10:34:51

@RHalacska: Értem én, de ha ott van vélhetően az tolja össze a másik kocsi seggét, nem a hűtőventilátor. Szabályzás ide vagy oda.

sure_shot 2019.01.30. 10:52:52

Azt hogy mekkora követési távolság kell, előbb utóbb érezni fogod. Akkorát kell tartani, hogy adott sebességnél reakcióidő+vészfék esetén ne verd telibe az előtted lévőt+nem árt ha ráhagysz még egy kicsit. Ha esetleg majd terhet is szállítasz (furgonosok...), ráhagysz, mert ha telibe talpalod a féket a rakomány összeborulhat, de ez ugye nem fordulhat elő, mert megfelelően rögzítetted nyilván. :)
Mondjuk nem árt tisztában lenni azzal sem, hogy az adott autó amit éppen vezetsz kb. mekkorát bír lassulni adott sebességnél, adott útviszonyok között - már ha tudsz egyáltalán normálisan vészfékezni - ezért én ki szoktam próbálni ha lehet.
Nem kell a nagy arc, főleg ha nagyobb a tempó, hagyjál csak rá bőven, 100 fölött kurva szar érzés amikor az ember már a fékezés megkezdésekor vágja, hogy nem fog beleférni... a kockáztatás örömét hagyd meg a magát igen profinak képzelő túlzottan magabiztos dilettánsoknak (van belőlük jó sok:D)

RHalacska 2019.01.30. 10:59:12

@Hegge Balázs: Ja. csak éppen néhány gyalogos elütés miatt (ami súlyos sérüléssel járt) berágott a hatóság, jogosan. Meg a biztosító helyében is díjaznám a rácsot. Gondold meg sokkal nagyobb kárt okozol a megtolt gépkocsiban, mintha mindkettő felveszi az ütközési energiát.

Vittore. 2019.01.30. 11:02:10

@sure_shot: Én ha nyálkás, latyakos, havas vagy jeges az út, indulás után rögtön végzek egy-két fékpróbát. Néha szólok a feleségemnek, néha nem, ha nem, akkor mindig mérges a hirtelen fékezéskor :)

leiter 2019.01.30. 11:04:02

Szerintem autópályán olyan közel kell menni az előttünk lévőhöz, hogy ne is maradjon hely ütközni. :-D

Fülig José 2019.01.30. 12:07:33

@leiter: különben is csak a GYÁVÁK fékeznek...!

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.01.30. 13:34:51

Az elmúlt években volt szerencsém több vadonatúj autót is bejáratni (ebből kettő sajátot), feltűnt, hogy ha lassan haladok (mondjuk éppen pályán 110 körül tartom a tempót) akkor "büntetésből" előzésnél - még ha rengeteg hely is lenne - mind amikor mögém ér, mind amikor már elment mellettem és nem sürgeti senki hátulról, rám húzza az autót. Magyar, külföldi vegyesben. Szárazon nem zavar, de ha mondjuk latyakos az út, akkor nem túl kellemes fél kilós sós trutymót levakartatni a szélvédőről.

Tudom, mit keresek a külsőben 110-l az autópályán napközben, de ha éppen akkor van időm elautózni Bp-Szeged-Bp távokat ilyen célból, akkor muszáj. És ezt a parasztságot nem csak a közepesen zsúfolt M5-n, hanem a tök üres M6-n is megteszi a többség.

Utána meg ugyanaz villog, ha úgy adja ki, hogy kicsit 2700 rpm körül tartom a tempót és 160-170 között elmegyek hasonlóan mellette 20 perc múlva.

Pepibubó 2019.01.30. 13:41:46

@gergo: Magyarországon valóban így van, itt tiszta elmebaj a közlekedés - meg persze épp emiatt borzalmasan veszélyes, és rossz baleseti statisztikájú is. Nyugaton elvétve látsz ilyet, ha épp arra téved egy magyar viszonyokhoz szokott őrült, akit még nem szedtek ki az ottani rendőrök. Mert egyébként 10 perc alatt előkerülnek a "semmiből", és kitakarítják az ilyeneket. Arrafelé így szokás, ezért tűnik szanatóriumi üdülésnek a nyugati vezetés a magyar viszonyokhoz képest.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.01.30. 13:54:33

@Pepibubó: nem tudom nyugat alatt mit értesz, de Szlovéniában ugyanaz mint idehaza (talán a több pénz miatt jobb autókkal mennek, jellemzően gyorsan, külsőben csak a furgonok és kamionok haladnak, viszont kiemelkedően figyelnek arra, hogy mindig jobbra tartanak), Olaszországban meg nemtől/kortól/autótól függetlenül mindig mindenki a seggedben van, többnyire esélytelen napközben tempomattal közlekedni, mert ott ahogy én látom, nem használják - vagy téged érnek útól vagy ha te érsz utol valakit és leelőzöd, azonnal vissza akar előzni.
És mindig mindenki konstans gyorsan megy, a rendőr/carabinieri is. Index nuku (fejlettebb megyékben van, hogy minden 1500 méter után körforgalom van), jobbra tartás sem jön össze.

Szerintem Magyarországon még mindig kifejezetten jó a helyzet (évről-évre egyre rosszabb), bár lehet érezni azt, amikor tartós kinti vezetés után hazaérsz, főleg az M7-n.

Pepibubó 2019.01.30. 14:03:34

@gergo: Szlovénia nem "Nyugat" abból a szempontból, hogy ott is 40 évig kommunistának hazudott diktatúra volt, mint nálunk, ahol a rendőrség szemléletén ez a mai napig látszik. Csehország ugyanez, ott is sok őrülttel találkoztam, de sehol sem annyival, mint hazánkban. Olaszország valóban szintén laza hely, de legalább nem gonoszak egymással, és ez óriási különbség.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.01.30. 14:21:03

@Pepibubó: akkor javaslom egyszer menj ki Lengyelországba és meglátod, mennyire kurva jó dolgunk van idehaza. Utóbbi hónapokban rászoktam a lengyel dashcam videók nézésére, ezerszer szórakoztatóbbak, mint az oroszok.

Ha van időd, akkor YT: "Polskie Drogi" és "Stop Cham", kutyafülék vagyunk hozzájuk képest.

Pepibubó 2019.01.30. 14:21:21

@gergo: Kiegészítés, mivel csak arra válaszoltam, hogy mi NEM igazán Nyugat. Az összes többire értem, hogy Nyugat, tőlünk naplemente irányban, ahol nem volt szovjet megszállás.

Pepibubó 2019.01.30. 14:22:27

@gergo: Akkor látatlanban válaszoltam Lengyelországra is.

bigacsiga N1 2019.01.30. 15:03:48

@Sobo: Mihez kéne alkalmazkodni? Az 5 méteres követési távolsághoz? A mai menő pubikra nem érvényes a fizika, mi?

Sobo 2019.01.30. 15:14:18

@bigacsiga N1: a mai menő pubikra a szóvátesszük, az azért sem, a jogom van hozzá a jellemző. Állítólag ez értelmes cselekedet. Volt anno a Discovery-n egy ilyen sorozat, a Mythbusters, ott volt helye ilyesminek. Állítólag!

bigacsiga N1 2019.01.30. 15:23:57

@Comte de Gippaud: "A balasetek egy része is egyébként pont ebből fakad, a lúzer, már szinte a lámpa alatt van, simán átférne, de a lámpa sárgára vált, erre besatuzik, holott még a mögötte haladó is simán átférne."

Nem, a balesetek egy része inkább abból fakad, hogy az elöl haladó szabályosan meg akar - és meg is tud - állni a sárga előtt, míg mögötte a fartúrónak még a piros is beleférne, és mivel jóval követési távolságon belül van, csórikám nem tud megállni az előtte csak szolídan fékező mögött. Aztán meg mérgelődik, hogy "még belefértél volna, lúzer! Minek álltál meg?"

bigacsiga N1 2019.01.30. 15:34:02

@bigacsiga N1: Sajnos a sárga előtt való megállásnál ezért - elővigyázatosságból - jobb mindig a visszapillantóban csekkolni, hogy nincs -e fartúró mögötted, mert ha igen, akkor jó eséllyel beléd fog menni. Pláne olyan útviszonyok esetén, mint amilyenek egy -egy ilyen januári reggelen vannak. Igaz, ő lesz a hibás, de hát a francnak van kedve ütközni.

sas70 2019.01.30. 15:37:07

A követési távolság vajon mi? Ajánlás, mint a KRESZ összes többi szabálya a magyaroknak. A táradalom általános (szar) állapota jól lemérhető a közlekedésen. Hozzá jön még az utak szar állapota (nem vagyok berúgva, csak a kátyúkat kerülgetem) és a túlzsúfoltság. Persze ez relatív, Londonhoz, vagy épen Rómához viszonyítva.

RHalacska 2019.01.30. 15:38:12

@bigacsiga N1: Ő velem üvöltözött már színész azért, mert meg mertem állni a rég pirosnál.... Az B terv, hogy mellettem volt egy tök üres belső sáv, ami mehetett volna tőlem át a pirosan is.

bigacsiga N1 2019.01.30. 15:46:56

@mennyi?husz!: "Ugye erre nem szimit az ember. Ugyan ugy ahogy azzal se szamolsz ha zold a lampa es vki elindul utana nem fog megallni satuzva ha elotte senki es semmi oka... nem volt csak ~25km/h de mivel VONOHOROG volt az idiotan fel millas kart csinalt."

A múltkor láttam egy elindulást követő ütközést a hülye megállást jelző vonalak (útburkolati jelek) miatt. Újakat festettek föl a Könyves Kálmán körúton a Lurdy háznál, befelé, de a régit is ott hagyták. Piros volt még a lámpa, de az első autós előrébb gurult, mert észlelte, hogy a lámpa előtt, a lámpához közelebb is - kb. 10 méterrel arrébb is van még egy megállás helyét jelző útburkolati jel. A mögötte lévő pedig nem a lámpát figyelte, hanem hogy elindultak előtte. Amikor az előreguruló ismét megállt - mert még piros volt a lámpa - a mögötte haladó kb. 20-30 km -es sebességgel megtolta. Banális hiba!

Ilyenkor nem védekezhetsz azzal, hogy nem erre számítottál. Mindig, minden körülmények között meg kell tudni állni.

bigacsiga N1 2019.01.30. 15:57:33

@RHalacska: Rám is dudáltak már nem egyszer, mert megálltam a pirosnál. Sajnos van Bp -en jó pár olyan lámpa, ahol csak pár autó tud átmenni a zöld alatt. Ilyenkor sokan azt gondolják a sárga alatt végig át kell menni + a piroson is még páran átmehetnek. Pl. próbálj meg a Mogyoródi útról balra kanyarodni a Hungária körútra telezöld alatt.
Nincs jó megoldás, de türelmetlen, ideges autósok vannak.

bigacsiga N1 2019.01.30. 16:00:55

@sas70: A KRESZ is jogszabály, és hát a jogkövető magatartás Mo -on !??? Igazad van!

RHalacska 2019.01.30. 16:02:07

@bigacsiga N1: Az adott szituáció: vasárnap, vagyunk ketten az úton, kényelmes tempó megengedett 50nel mentem a külső sávban. Megálltam, mert piros volt. Erre mögém áll, mert jött rendesen, és üvölt, hogy miért álltam meg?! ugyan ezt eljátszotta egy suzukis tatter, amikor is végigporoszkált a megengedett 90 helyett 70nel, megelőztem, majd meg mertem állni a rég pirosnál. Nem tudom mit gondoltak? Van sejtésed?

Behajtó70 2019.01.30. 16:03:32

@gergo: ha qqp-zel mész belső sávban autópályán indok nélkül huzamosan, akkor te légyszi ne bunkózz le senkit, mert a bunkó magad vagy! Mégpedig gigabunkó, aki szarik a közlekedés többi résztvevőjére.

Behajtó70 2019.01.30. 16:08:26

“tt tiszta elmebaj a közlekedés - meg persze épp emiatt borzalmasan veszélyes, és rossz baleseti statisztikájú is”

Ezt a hazugságot miért nyomod itt? Honnan veszed??? Évek óta a magyar közlekedési statisztika az EU országokhoz képest a top 5 legbiztonságosabban van! Minek hazudozol ilyesmit?

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.01.30. 16:16:47

@Behajtó70: fuss neki mégegyszer, sehol sem írtam, hogy a belső sávban szoktam bealudni.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.01.30. 16:19:20

@Behajtó70: várj, segítek, hátha magadtól nem megy : "Tudom, mit keresek a külsőben 110-l az autópályán napközben"

Remélem az értelmezés menni fog. Semmi baj, nincs harag, elnézve.

Bambano 2019.01.30. 18:10:06

@Reggie: nem az a kérdés, hogy motorfékezek-e, hanem az, hogy mennyit fog, amikor motorfékezek. nagyon keveset. a mostani autókban annyi a súrlódáscsökkentő fém, hogy sokkal kisebbet lassít a motorfék, mint egy 15 évesben.

csárlszbrunzol 2019.01.30. 18:18:29

@Bambano: Niylvánvaló tévedés volt –- ha engem kérdezel, erre kár volt ennyi betűt pazarolnod. Persze, lelked rajta.

csárlszbrunzol 2019.01.30. 18:23:59

@Bambano: Nézd, van ebben az országban mondjuk négymillió olyan, aki vezet. Ezeknek a töredéke versenyző, vagy mondjuk úgy, jó versenyző. Ezen arcok nagy része képes arra, hogy homogén felületen egyenesen fékezve (még az is lehet, hogy van, aki kanyarodás közben is meg tudja verni, nem tudom) megverje az ABS-t. Aztán van még egy pár, aki sosem versenyzett, feltehetőleg nem is fog és vagy tudja, vagy meg tudná tanulni. Hogy érzékeltessem a - szerintem! becsült! - arányokat, azt mondanám, hogy a mostani aktív versenyzők száma párszáz, és talán ugyanennyi lehet, aki nem is nagyon tudja magáról, vagy a környezete sem/nem tudja. Szóval négymillióból legyen mondjuk az egyszerűség kedvéért 400. Az a vezetők mondjuk tízezrede. Ennyien megtudják verni, bizonyos körülmények között. Nekem ez meggyőződésem. Ha Te a csatornák száma mögé bújnál, miattam nyugodtan. De ha tudod, hogy működik az ABS valójában, akkor azt is tudod, hol és miért veszít és azt is, hogy hogan avatkozik be a különböző tengelyek mentén. Ennyit szerettem volna e témában mondani, elnézést mindekitől az OFF miatt.

csárlszbrunzol 2019.01.30. 18:28:33

@Behajtó70: Szerintem nem kell. 1mp lenne a nagyon minimum, kettő a biztonságos, 3mp a kényelmes. Utóbbi esetben van a legtöbb tered és esélyed manőverezni. Hány olyat látok, hogy anynira közel jön a szerencsétlen, hogy az lőtte menő lassításakor már nincs választása, csak a lassítás, mert nincs már lehetősége körbnézni, hogy esetleg kikerülni vagy előzni tud-e. Ezt a rossz kövtávot azok gyakorlják, akik
a) türelmetlenek
b) nem gondolkodnak
c) rosszul szocializálódtak (mondjuk mama mindig városban vezet, aztán mikor kihajt a főútvonalra, akkor is 50-nél megfelelő kövtávot tart)
d) fentiek bármely szabad kombinációja.

A lámpánál indulásban igazad van, ott tényleg nem a pöcsünket kéne vakarni (mégis sokan teszik, az ideggyogyók közül is rengetegen amúgy), de utána ott is a tempó növekedésével egyre nagyobb távot kell állítani. Vagyis hát, ahogy sokan mondjuk: követési időt.

csárlszbrunzol 2019.01.30. 18:31:58

@Bambano: a "motorféket ne használjuk, mert armageddon!" ámokfutásodra nem is reagálnék, de szerintem a kolléga felvetése nem a vészfékezésre vonatkozott, hanem arra, hogy a fék fölösleges nyomkodása helyett célszerű a motorféket használni - ahol és amikor lehet a forgalom tempójának tartására. Osztom ebbéli véleményét.
Tehát semmi köze nem volt a vészfékezéshez a motorféknek, azt kár volt belekeverned.

csárlszbrunzol 2019.01.30. 18:37:33

@gergo: igérem, mára(!) :D az utolsó OFF-om, de ezt muszáj, ugye megértitek! :)
"...külsőben csak a furgonok és kamionok haladnak, viszont kiemelkedően figyelnek arra, hogy mindig jobbra tartanak"

Ha a külsőben csak furgonok és kamionok hajtanak, akkor nincs ellentmondás a mondta második részével? Hogy tartanak akkor jobbra azok, akik nem forgonnal és kamionnal haladnak?

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.01.30. 19:22:45

@csárlszbrunzol: Olvasd végig kérlek a teljes mondatod, mégegyszer, de most lassabban hogy meg is értsd, mi van leírva. Most is annyira igyekeztél, hogy vicceskedésből párszor sikerült mellégépelni.

csárlszbrunzol 2019.01.30. 19:41:04

@gergo: Végigolvastam a kedvedért még egyszer, de még most is ellentmondásosnak tartom. Az elgépeléseim pedig a sajátosságaim. Sajnos gyorsan gépelek; nem azért, mert "sietek", hanem egyszerűen ez a tempóm. De a legnagyobb baj, hogy az ujjaim előzgetik egymást és ilyenkor jön az, hogy ott van minden karakter, de a sorrendjük néha rossz. Ha ebbe szeretnél belekötni, hát tedd nyugodtan.

bigacsiga N1 2019.01.31. 09:29:05

@RHalacska: Sejtésem van: az ilyen autósokat a viselkedésük önmagában minősíti.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.01.31. 13:17:23

@csárlszbrunzol: akkor kifejtem bővebben (munkaidőben nem mindig van lehetőség ezer mondatban kifejteni a dolgokat, a mondatok belső kohéziója szerintem eléggé érthetővé tette, mindegy)

Szóval tömören: a jellemzően fiatalabb és erősebb személyautókkal a Szlovénok nagyobb tempót tartanak pályán, mint Magyarországon - szerintem. Érzésem szerint több a diesel, mint a benzines autó, pályán mindenképpen.
Ettől függetlenül nem villogósak, de tolni letolnak hamar ha lassabb vagy. A külsőben a forgalom miatt jellemzően csak a furgonok (110 körül) míg a kamionok haladnak (90), ezért van az, hogy ha leelőztek, hamar visszamegy a belsőbe, mert személyautóval 130 vagy fölötti tempót tartanak átlagban. Kivéve ott, ahol alagutak miatt kint van a korlátozás (80 vagy 100) ott mindig annyival is mennek, mert jellemzően az alagutak kijáratához teszik a mozgó traffipaxot és viszonylag drága a büntetés.

Remélem így már érthető.

Reggie 2019.01.31. 19:22:19

@Bambano: Igen ezt ugy hidaljak at, hogy csak levegot surit motorfek uzemben, igy kelloen nagy a motorfekero. Probalj ki egy uj manualis valtos autot.

Bambano 2019.02.01. 00:07:22

@Reggie: amely levegő kitágul a munkaütemben, így érdemben nem lassít.

Tímea Horváth 2020.02.26. 23:26:25

Nekem csak egy kérdésem lenne? Pont ma jártam majdnem hasonlóan! Kb. 90 nel mentem haza, este, fáradtan délutános melóból, és ment végig előttem egy másik autós, amikor is a szemközti sávban jövő autó lámpa fényénél láttam, hogy befutott a róka az erdőbe az én sávomból, de arra nem volt időm hogy ezt a kis gondolatot magamba megjegyeztem, hogy "de nagy mákja volt ennek a rókának" (hiszen se az előttem lévő, se a másik sávban hajtó vezető nem ütötte el), amikoris satu féket benyomta az előttem lévő, mire én is, a másik sávba lévő abban a pillanatban ment el mellettem, viszont a másik sávba félre kellett rántanom a kormányt, mert a fékezés nem volt elég! Senki nem sérült meg, egyik kocsin se lett egy karcolás se, szerencsémre pont nem jött a velünk szembe egy kocsi se! Meg nem mondom mennyire mehettem mögötte! Az előttem lévő félre állt, én mondjuk tovább hajtottam! Meg kellett volna állnom nekem is vagy sem?
süti beállítások módosítása