A befagyott autós gyökerek
2019. január 23. írta: Vittore.

A befagyott autós gyökerek

Amikor éjfélkor elkezdett sűrű pelyhekben havazni, már tudtam, a mai nap a droidoké lesz. Most nem számolom ide azokat, akik az utat ellepő 10 centis hóban is 30 centis követési távolságot tartanak, sem azokat, akik nyári gumival vágnak neki a táv teljesítésének.

Most egy másik droid-fajról lesz szó, az autóról havat lepucolni nem tudó elmebetegekről. Tulajdonképpen itt is lehet külön kategóriákat felállítani, fokozva az elmebetegséget egészen hihetetlen magasságokba.

1. szint: kamionos, aki nem jégmentesíti a ponyvát

Azért került az első szintre a kamionos, mert a kamion ponyvájának tetején lévő hó és jég eltávolítása viszonylag problémásabb feladat. Ugyanis szükség van hozzá legalább egy létrára meg egy söprűre, ami általában már megugorhatatlan akadályt jelent a legtöbb fuvarozónak.

Jobb helyeken léteznek olyan állomások, melyekhez oda lehet parkolni a kamionnal, s arról le lehet takarítani a ponyva tetejét. Ezeken már ügyeltek arra, hogy a sofőr ne zúgjon le, s 21. századi módon tudjon gondoskodni a balesetvédelemről.

allvany.jpg

ez lenne a 21. századi megoldás a jégmentesítésre (forrás: Facebook)

Ezt ismerve a létrás megoldás már rögtön nem tűnik annyira csábítónak, de mivel úgysem büntet a rendőr, így még minimális késztetést sem érez senki a takarításra. A kamionról menet közben leeső hó vagy jég, illetve a hátul haladó autós kocsijában keletkezett kár lehetne elég indok a jégmentesítésre, de a bizonyítás nehézkes, a betört szélvédővel meg úgysem lehet utolérni a kamiont.

2. szint: idióta, aki nem takarítja le a havat a kocsi tetejéről

Na, ez már egy haladó szint. Tegnap fogadni mertem volna, hogy a város tele lesz ilyen idiótákkal, akik lesöprik a havat a szélvédőről, meg az üvegfelületekről, de a kocsi tetejére már nem futja az idejükből. Mivel sokáig parkoltam az utcán, tudom, hogy ez valóban nagyon sokáig tart. Ha lelkiismeretesen végezzük, először csak a hó nagy részét letolva, utána meg gyenge kefével a maradékot letisztítva, akár 1-2 percet is igénybe vehet. Jó, autóbuziknak akár 5 percet is.

Különösen azért vagyok mérges az ilyen autós típusra, mert ezt a fajta lustaságot aztán tényleg nem lehet védeni. Az okozott kár viszont baromi nagy lehet, ha az idiótája azért szalad belém szemből, mert az előre csúszó hótól nem látott ki. Akár a családom is ott maradhat.

havas-auto.jpg

bár ez egy amcsi idióta, de Magyarországon sem kell sokáig autózni egy ilyen elmebeteggel történő találkozáshoz (forrás: Pixabay)

Természetesen tudnék javasolni erre megoldást, egy 30000-es csekket a rendőröktől, s rögtön sokat javulna a morál. Magyarországon mindenki rendőr (házmester) akar lenni, de ez egy valóban indokolt büntetés lenne.

3. szint: idióta, aki befagyott szélvédővel indul útnak

Közelítünk az expert szinthez, most jön képbe az az elmebeteg, aki totál befagyott kocsival indul útnak. Amikor az autóra vastagon ráfagy a jég, ónos eső vagy más csapadék, valóban hosszabb ideig tarthat a kiolvasztása. Vastag jégnél, gyengébb fűtéssel még 10 perc is lehet, valószínűleg sok idiótának ez már nem fér bele a napirendjébe.

szelvedo.jpg

télen nem ritka látvány, de nem kell doktori a kiolvasztásához

Amiért ezt az autós típust az előbbi fölé emeltem, az az azonnali veszélyforrás. Míg a tetőn maradó hóréteg akár egész nap elautókázik a helyén, s nem okoz balesetet, a totál befagyott ablakok azonnal ölhetnek. Külön kiemelném azokat a retardáltakat, akik a szélvédőn lekaparnak egy két tenyérnyi, a bal oldali ablakon meg egy egytenyérnyi helyet, s máris készen állnak az indulásra.

4. szint: a nő, akivel ma találkoztam

Azt hittem, éltemben már mindent láttam, így a befagyott autós idiótákat eddig kb. a fent említett három kategóriába soroltam. Ma kivételesen szánkóval vittem a gyereket óvodába, s találkoztam a 4. szinttel.

A nő beült egy csodaszép, fehér 3-as Skoda Octaviába, s az egész autót körben összefüggő hóréteg fedte. Természetesen a szélvédő bal oldalán, s a baloldali ablakon megvolt a kettő, illetve egy tenyérnyi tiszta réteg, de az egész autó egy nagy hólabdaként funkcionált.

hogolyo.jpg

kb. így nézett ki az idióta nő autója, egy Octavia vonásai mögé rejtve

Beült mellé a kislánya (az év szülője díj), majd a nő elindult reggel fél hétkor, szürkületben, világítás nélkül. Már sokszor megcsodáltam ezt a szép autót, de ha legközelebb arra sétálok, akkor ráragasztok egy "Droid!" matricát. Ez a szürkületben világítás nélkül + behavazott ablakokkal + tetőn 10 centis hó + kisgyerek az anyósülésen kombót már szerintem nem lehet überelni, így le is zárom az idióták kategóriába sorolását.

 

A véleményetek azonban érdekelne: mit lehet tenni a különböző kategóriákba tartozó delikvensekkel? Elég lenne nekik egy vastag bünticsekk, s helyre állna a rend? Vagy ilyenkor is el kéne venni a jogsit, mint az ittas vezetésnél? Ne tartsátok magatokban a hasonló sztorikat sem, szívesen olvasnánk!

Végül: csináltam egy Facebook csoportot, mely márkafüggetlen autós csoport. Gyertek, csatlakozzatok, s beszéljünk ott is! Ha elérjük a pár tízezres taglétszámot, akkor kijárom a különféle flottakedvezményeket, hogy legyen olcsó mobiltelefonálás, kedvezőbb alkatrészrendelés, olcsóbb csoportos biztosítás, és számos más. A csoportot itt találjátok: Autósok - a nagy autós csoport

Autózzatok biztonságosan!

A bejegyzés trackback címe:

https://autosok.blog.hu/api/trackback/id/tr9314584580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

n9000 2019.01.26. 13:49:30

Az egyik autónknak nem érem fel a tetejét (Chrysler Grand Voyager) a másiknak meg azért nem takarítom le a tetejét (sem) mert a cikkíróhoz hasonló "szakértők" legalább addig tartanak valamennyi követési távolságot, amíg a menetszél húzza le a havat. Mert ugye akkor meg akár az én családom maradhat ott egy balesetben, ha valaki hátulról megtol...

Vittore. 2019.01.26. 14:00:37

@n9000: Ha fékezéskor ráomlik a tetőn hordott hó a szélvédődre, s emiatt pár másodpercig vakon futva beleszaladsz a szembejövőbe, akkor mindkét kifogás elég hülyén fog hangzani a bíróságon.

n9000 2019.01.26. 19:41:36

@Vittore.: Több, mint 20 éve vezetek télen-nyáron egyaránt. Soha nem volt még ilyen, az első pár méteren lejön nagyja.

camell · http://indafoto.hu/camell 2019.01.26. 20:52:58

@Vittore.: Menne az upvót, ha lenne itt is disqus...

Vittore. 2019.01.26. 20:57:15

@camell: Sajnos nem tudok róla, hogy a blog.hu-nál lenne Disquss.

Nancsibacsi 2019.01.27. 08:47:36

@Vittore.: Ha fékez, akkor fékez - mitől menne neki a szembejövőnek? Ha egy kamion becsapja sáros vízzel, az sokkal rosszabb, mert tovább tart mire újra látni fog, és ez tök mindennapos ősszel.
Ezt a "takarítsuk le az autó tetejét" dolgot az elmúlt pár évben kezdték nyomni, leginkább azért, mert a teherautók tetején lévő felolvadt majd újrafagyott jégtáblák tényleg veszélyesek. De a frissen hullott hó a személyautó tetején az legfeljebb csak egy látványos vizuális effektet csinál - más kárt nem. Ha friss, porhó hullott az éjjel, akkor kb annyit kell csinálni, hogy első ajtókat kinyitod, bevágod (lehull róla a hó), beülsz, első-hátsó ablaktörlő, és mehetsz is :-) A többit megoldja a fűtés meg a menetszél.

vanek ur 2019.01.28. 16:41:34

@Nancsibacsi: "Ha fékez, akkor fékez "
Nem kell satufék hozzá. Láttam már kanyarodó főútvonalon a kanyar előtt 50-ről 30-ra lassító autón (jó, nem motorfékkel lassított, hanem rálépett a fékpedálra, de messze nem a satufék kategória, csak ahogy nyáron is szokott) megindulni a tetőre halmozódott havat. És erre nem fog a vezetője számítani, nem úgy, mint arra, hogy esős időben lefröcsköli a szembejövő kamion. (Egy gyakorlott vezető esős időben már nyomja az ablaktörlőt (és esetleg a mosót), mire a szembejövő kamion mellé ér.)
"Ezt a "takarítsuk le az autó tetejét" dolgot az elmúlt pár évben kezdték nyomni"
Nagyon helyesen: ugyanúgy hozzátartozik a közlekedés biztonságához, mint a jól működő világítás, vagy a megfelelő gumik.

Kingpingvin 2019.01.28. 21:20:01

A kamion ponyvatetejének jégmentesítéséhez nem létra és seprű kell.
Ennek a felmérése megugorhatatlan feladat mindazok számára akik nem csak a nem véletlenül kitalált munkavédelmi előírások ismeretével kapcsolatban hanem a józan ész terén is hiányt szenvednek.

okleveles naiv 2019.01.29. 14:31:11

Kb. Nancsibával értek egyet, amíg porhó, addig a menetszél azonnal lekapja az autóról, viszont ha jön az olvad-visszafagy móka és gazdi nem takarít, akkor már konkrétan jégtáblákat törhet le és repíthet el a rázkódás és a menetszél, ami viszont már nagyon balesetveszélyes. Az a jégdarab, ami egy szélvédőt betőr, rossz esetben egy koponyát is betörhet.

Amúgy lehet, hogy én vagyok túl óvatos, de indulás előtt körben az összes ablakot és az összes lámpát is letakarítom - ahogy a klasszikus is mondja: Látni és látszani! :)
süti beállítások módosítása