Direkt kevés kilométert futott, megkímélt 2-es Skoda Octavia-t vettem, hogy majd keveset kelljen rákölteni, s bátran útnak lehessen vele indulni a családdal. Ez sikerült is, a 12 éves autót bizonyítottan egy öreg néni vezette korábban, így csak egy vezérlést kellett rajta cserélnem, meg a majdnem gyári állapotú, de 12 éves gumikat újakra cserélni.
a főszereplő 2-es Octavia
Természetesen kötöttem rá a kötelező biztosítás mellett Casco-t is, ami december elején nagyon jól jött. A 86-os úton haladva egy elsuhanó nyerges vontató felvert egy gyerektenyér méretű bazaltdarabot, ami telibe kapta a szélvédőt. Szerencsére nem ijedtem meg, s a mögöttem lévőt elengedve visszafordultam, hogy megállítsam a nyerges vontatót.
Egy 110-es szakaszon utolértem, s dudálással félreállítottam. Értelmesen elmondtam, mi történt, mire meglepetésemre a srác közölte, hogy nagyon sajnálja, de nem tehet róla, így kifizetni sem tudja a kárt. Kihívtam a rendőrt, aki megerősítette, bizony a követ felverő autós nem felelős a másik gépjárműben okozott kárért. Ezt le is kérdezte rádión, ahol a rendőrtársak is megerősítették.
Mint megtudtam, a Magyar Biztosítók Szövetsége álláspontja szerint a járművezetés veszélyes üzem. Az ilyen kőfelverődések pedig a veszélyes üzem velejárói, nem következményei. S mivel nem következményei, így nem is fizet rá a kötelező biztosítás. Egy esetben lehetett volna felelősségre vonni a nyergest vezető sofőrt, ha a platón szállított dolog, kavics vagy más tárgy töri be a szélvédőt.
nem dimenziókapu, egy bazaltdarab nyoma a szélvédőn
Végül mindenki útjára indult, s a nyerges vezetője adott egy 10000-est önerőre.
Szerencsére a Casco-m fedezi az üvegkárt is, s mivel most először van olyan autóm, amire megérte Casco-t kötni, így sokat nem vártam a bejelentéssel. A megyeszékhely Skoda szervize vállalta a kárügyintézést, s előzetesen 138000 Ft-ot mondott a szélvédőre.
Megkérdeztem a csoporttársakat a Facebook csoportunkban, mit szólnak ehhez, néhány választ megemlítek itt, hogy más is tanuljon belőle:
- a nyerges vezetője jó fej volt, mert nem volt semmiféle kötelezettsége, nemhogy 10000-est adni az önerőre
- van, akinek hasonló esetben elismerte a felelősségét a kamion vezetője, de a biztosító nem fizette a kárt a fenti állásfoglalásra hivatkozva
- a biztosító mindig csak a rakomány szóródására fizet, kőfelverődésre nem
A szerviz által adott javítási ajánlatra:
- egy szélvédősnél max. 50000-ből kijönne a csere
- ennyi pénzért már fűthető szélvédő is kijönne belőle
- öt éve egy hasonló Octavia szélvédőjére 170000-es ajánlatot adtak márkaszervizben, végül szélvédős megcsinálta 117000-ért
- gyári minőségű szélvédő máshol beszereléssel 35000 Ft
- Budapesten 3 óra alatt 30-35000-ért is megcsinálják
- Miskolcon 56000 Ft
- másnak 98000 Ft-ért csinálták a Casco terhére
- van, aki szerint azért nem fizet már erre a biztosító, mert sokan egy szélvédővel többször is eljátszották a töréskárt (mondjuk ma már vízjeleznek, a Skoda szervizben a szerviz vezető egy kővel azonosító jelet karcolt a szélvédő szélébe, majd lefényképezte a biztosítónak, így többször ugyanazt a szélvédőt nem lehet benyújtani kárigényként)
- egy márkafüggetlen szervizes is hasonló árért csinálja, és neki az ilyen ajánlatokat a biztosító csont nélkül elfogadja
Tehát ahány hozzászóló volt, annyiféle vélemény érkezett. Sajnálatos módon pont olyan városban lakom, ahol a 2 autószerelő egyike sem foglalkozik biztosítási ügyekkel, így a legközelebbi és legkönnyebb megoldásként a megyeszékhely Skoda szervizét választottam. Ennek több oka is volt, még azt is tudva, hogy a gyári szerviz nagyon drága, és a Casco igénybe vétele ront egyet a bónusz besorolásomon.
- vállalkozó vagyok, az időm kevés, így utánajárás helyett pénzt is kereshetek
- nem ismerek egyetlen szélvédőst sem, ha kifogok egy kóklert, akkor később nagyon sok időm elmehet a panaszra
- C0 Casco bónusz kategóriából lett C1, az eltérés legjobb tudomásom szerint évente pár ezer forint
- kisgyerekes apaként inkább kifizetek több pénzt a gyári szervizre, ahol remélhetőleg tényleg minőségi alkatrészt szerelnek be, s nem veszélyeztetem később vezetés közben a család biztonságát
A biztosító 2 nap alatt elfogadta a Skoda szerviz ajánlatát, de az ünnepi leállás miatt csak január elején tudták kicserélni a szélvédőt. Reggel fél 8-ra vittem az autót, s délután 4-kor már el is hozhattam.
A végső számla 125895 forint lett, amiből a 10% önrész levonása után 113305 forintot fizetett a biztosító. A Skoda szerviz pedig az általam fizetendő 10% 12589 forintot partnerkedvezményként visszaadta, így nekem nem került pénzbe a javítás. (Nem számolva az utazást az otthonom és a szerviz között.)
Összegezve: meg vagyok elégedve a biztosítóval, a szervizzel és a javítással, áprilisban lesz évfordulója a biztosításnak, akkor kiderül, mennyit drágul a most 11970 Ft/negyed év díj. Persze ebben a Casco-ban töréskár, lopáskár és számos más dolog is benne foglaltatik, most a szélvédőkár-biztosítást használtam ki. Casco viszont mindenképp kell, ha valami történik, könnyen visszahozza az árát.
Üröm az örömben, hétfőn a stop táblánál belém jött hátulról egy öregúr, így nem sokára a kötelezős ügyintézésről is mesélni tudok.
Érdekelne a véleményetek: megéri Casco-t kötni? Érdemes gyári márkaszervizbe vinni az autót, vagy sokkal olcsóbb magánúton rendezni a kárt?
Végül: csináltam egy Facebook csoportot, mely márkafüggetlen autós csoport. Gyertek, csatlakozzatok, s beszéljünk ott is! Ha elérjük a pár tízezres taglétszámot, akkor kijárom a különféle flottakedvezményeket, hogy legyen olcsó mobiltelefonálás, kedvezőbb alkatrészrendelés, olcsóbb csoportos biztosítás, és számos más. A csoportot itt találjátok: Autósok - a nagy autós csoport
Autózzatok biztonságosan!